To, jaki jest stan opon, na których jeździmy, ma realny wpływ na nasze bezpieczeństwo za kierownicą. Nie oznacza jednak, że nasz wybór zawsze musi paść na najbardziej wyszukany typ opon. Bo to, co jest najdroższe, wcale nie musi być najlepsze. A wysoka cena wcale nie jest gwarantem naszego bezpieczeństwa na drodze. Dlatego przy wyborze opon, warto przemyśleć zakup tych bieżnikowanych.
Przynajmniej dwa razy w ciągu roku każdy kierowca staje przed dylematem „jakie opony kupić?”. Mowa tu oczywiście o wymianie opon z zimowych na letnie i odwrotnie. Przedziały cenowe opon różnego typu są bardzo różne. Jednak na tym tle zdecydowanie wyróżniają się na przykład letnie opony bieżnikowane. Są znacznie tańsze, a co za tym idzie, pozwalają po prostu zaoszczędzić sporo pieniędzy. I to przyzna wielu fachowców – zajmują się tym na przykład wulkanizacja Bytom albo wymiana opon Piekary Śląskie.
Wszystko polega głównie na nałożeniu nowego bieżnika w miejscu tego starego. Tak, by jedna opona mogła posłużyć kierowcy znacznie dłużej. Jeśli taką oszczędność pomnożymy razy cztery, to dylemat na zasadzie „letnie opony bieżnikowane – kupować?” właściwie powinien przestać istnieć. Tak się jednak nie dzieje, bo chęć oszczędzenia pieniędzy zderza się ze strachem i niewiedzą. Sprawdźmy zatem, jakie są plusy i minusy tego rozwiązania.
Zalety letnich opon bieżnikowanych można zamknąć w dwóch słowach „oszczędność pieniędzy” (szczególnie przy wielokrotnym bieżnikowaniu). I niektórym to wystarczy. Ale nie wszystkim. Dlatego warto poznać także inne plusy takiego rozwiązania.
Opony bieżnikowane to – najprościej mówiąc – opony, które zostały poddane regeneracji. Nowy bieżnik jest po prostu „doklejany” do używanej wcześniej opony. Oczywiście, wcześniej usunięta zostaje z niej warstwa gumy. Uzupełniane są także wszelkie ubytki. Przykładowo, zajmuje się tym m.in. wulkanizacja Będzin, a dla porównania – podobne usługi oferuje także wymiana opon Mysłowice.
Paradoksalnie, zaletą letnich opon bieżnikowanych może być to, że często posiadają one głębszy bieżnik, niż można to zaobserwować w oponach seryjnych. W ten sposób zapewniona jest lepsza przyczepność opony do jezdni, bo w praktyce znacznie lepiej odprowadza ona wodę, niż ta, która dopiero co została wyprodukowana. Mało tego, jeśli spojrzymy na ten problem globalnie, to okaże się, że regeneracja jest dużo lepsza dla środowiska, niż produkowanie opony od nowa.
Jak to zwykle bywa, produkt, który nie jest całkowicie nowy, a jedynie został odnowiony, może odstawać od swojego oryginalnego odpowiednika. Dlatego wśród wad letnich opon bieżnikowanych wyróżnia się większy hałas i trochę gorsze prowadzenie auta. A to może się przyczyniać do pogorszenia komfortu jazdy.
Wady letnich opon bieżnikowanych to także… częstsze ich wymiany. Ta konieczność wynika z faktu, że dana opona już długo nam służy i po prostu przychodzi czas albo na nową jej regenerację, albo na już jej ostateczną wymianę.
Kierowcy, którzy są zainteresowani szerszym poznaniem tego tematu, mogą się skontaktować z fachowcami – na bieżnikowaniu opon znają się na przykład wulkanizacja Czeladź oraz wymiana opon Gliwice.