Powierzchnia opony to miejsce, na którym producenci umieszczają wiele istotnych informacji. Czasem są to symbole, innym razem skróty nazw. Jak się w tym połapać? Przeczytaj poradnik i sprawdź, co mówią konkretne oznaczenia opon samochodowych.
Na powierzchni opon znajduje się nie tylko bieżnik. Producenci umieszczają również wiele ważnych informacji pod postacią skrótów czy symboli. Pomagają one w ujednoliceniu danych na temat ogumienia, wprowadzając ład i porządek do warsztatów, sklepów z oponami, ale i w świadomości klientów indywidualnych. Oznaczenia opon pozwalają bowiem na dobranie odpowiedniego modelu opon do wymagań pojazdu, jak i indywidualnych potrzeb użytkowania. Każda opona samochodowa posiada na swojej powierzchni wiele wszelkiego rodzaju oznaczeń, napisów, zaleceń, symboli i instrukcji. Trzeba je jednak umieć właściwie odczytywać, by wiedzieć czego dotyczą i co oznaczają. W tym artykule przybliżamy najważniejsze informacje na ich temat!
Chcąc wyczytać, czy dana opona nadaje się do danego typu pojazdu, w jaki sposób należy ją założyć oraz według jakich zasad eksploatować. Zapisy na oponie informują także o pochodzeniu opony, dacie produkcji czy innych parametrach, które mają znaczenie dla jej optymalnego użytkowania.
Najczęściej przyglądając się oponom pierwsze co nam się rzuci w oczy, to nazwa lub logo producenta. Pełni funkcję estetyczną i wizerunkową. Wielu klientów priorytetowo traktuje kwestię marki opon i jest to więc ważny zabieg marketingowy.
Dużo ważniejszą role odgrywa informacja o rozmiarze. To podstawa właściwego dopasowania ogumienia do pojazdu. Rozmiar opony oznacza się ciągiem liter i cyfr, który w Unii Europejskiej ma znormalizowaną, czyli jednolitą formę.
Na przykład rozmiar 205/55 R18 możemy rozszyfrować następująco:
Informacja o indeksie nośności znajduje się bezpośrednio po średnicy felgi. Parametr ten definiuje maksymalne obciążenie, jakie jest w stanie znieść opona w trakcie jazdy z maksymalną, przewidzianą dla niej prędkością. Co istotne, suma nośności wszystkich opon w aucie powinna być wyższa niż DMC (dopuszczalna masa całkowita) pojazdu z pełnym obciążeniem. Informację o DMC znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym auta w pozycji F1.
Kolejne oznaczenie za indeksem nośności to właśnie indeks prędkości. Litera ta mówi nam, z jaką prędkością maksymalną można poruszać się na danych oponach. Wartość jest wyznaczana w trakcie specjalnych testów laboratoryjnych i symulacji – prędkość zwiększa się co 10 minut o 10 km/h, kontrolując zachowanie opony, aż do uzyskania pożądanej wartości.
DOT opony mówi nam o dacie produkcji, a zarazem jest on homologacją bezpieczeństwa, zgodną ze standardami ustanowionymi przez amerykański departament transportu. Składa się z ciągu znaków (maksymalnie 12), które tworzą numer seryjny/identyfikacyjny opony. Pierwsze dwa znaki w kodzie DOT określają, z jakiej fabryki pochodzi ogumienie – np. B5, oznacza to, że opona pochodzi z fabryki Michelin w Olsztynie. Dwa następne znaki określają rozmiar opony (kod rozmiaru). W środku mogą znajdować się dodatkowe cyfry, oznaczające kod producenta. Cztery ostatnie to data produkcji (dwie pierwsze określają tydzień danego roku, a dwie kolejne rok). Co ważne – komplet opon nie musi pochodzić z tej samej partii, co oznacza, że może być różna data produkcji i nie ma to wpływu na jakość, bezpieczeństwo czy komfort eksploatacji.
Oznaczenie E to wskazówka, że opona została dopuszczona do użytku na terenie Europy (od skrótu ECE – Economic Commision of Europe). Za litera E znajduje się cyfra, która określa kraj, w którym udzielono homologacji. Jeśli ogumienie przeszło także test limitów hałasu mijania, może tu też znaleźć się litera S (z ang. Sound).
3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake) jest symbolem alpejskim, czyli oficjalnym oznaczeniem opon zimowych. Ma formę trzech szczytów górskich i płatka śniegu, co w praktyce oznacza, że dana opona przeszła testy zgodne z dyrektywą UE, potwierdzającą jej skuteczność w warunkach zimowych. M+S (Mud and Snow) to natomiast informacja o tym, że bieżnik opony ma wzór przystosowany do pracy na błocie i śniegu.
Jeśli opona jest wyposażona w rant ochronny, mający ograniczyć możliwość kontaktu felgi np. z krawężnikiem, to znajdzie się na niej odpowiednie oznaczenie. Producenci stosują różne informacje – np. RFP (Goodyear) – Rim Fringe Protector FP albo MFS (Dunlop) – Maximum Flange Shield.
Oznaczenie rozmiaru zawiera również informację o rodzaju konstrukcji opony:
Parametr MAX INFLATION mówi nam o tym, jakie maksymalne ciśnienie jest w stanie wytrzymać dana opona. Wyrażany jest on w kilopaskalach (kPa) oraz funtach na cal kwadratowy (Psi).
Do pracy pod większym obciążeniem zalecane są opony wzmocnione, które posiadają wyższy indeks nośności i są wykonane z mocniejszych materiałów. Na przykład oznaczenia:
Oznaczenie informuje o możliwości kontynuowania jazdy nawet po całkowitej utracie ciśnienia. Osiągi zależą od marki, jednak zwykle jest to nie więcej niż 80 kilometrów z prędkością nieprzekraczającą 80 km/h. Różne są symbole u różnych producentów – np. w Michelin to ZP, w Bridgestone RFT, a w Goodyear EMT.
Niektóre opony otrzymują homologację od producentów samochodów. Ma to znaczenie szczególnie w przypadku aut sportowych o dużej mocy, co przekłada się na prawidłową pracę układu napędowego pojazdu. Symbole są różne – np. gwiazdka oznacza homologację od BMW, AO od Audi, F od Ferrari, FI od Fiata, HO od Hondy, a SK od Skody.
TWI (Tread Wear Indicator) – jest to oznaczenie znajdujące się na mostku pomiędzy klockami bieżnika, które może być też wyrażone poprzez symbol trójkąta. Gdy powierzchnia opony będzie zużyta na tyle, że nawierzchnia dosięgnie wskaźnika, czas na niezwłoczną wymianę ogumienia, ponieważ osiągnęło ono ustawowo wymaganą, minimalną głębokość bieżnika, czyli 1,6 mm.
Możesz to uczynić korzystając z usługi wulkanizacji 24h. Wystarczy zadzwonić pod numer:570823583 lub 508 738 707.