Oznaczenia opon – wszystko co musisz wiedzieć

Pomoc Drogowa Piekary Śląskie
Pomoc Drogowa Piekary Śląskie
17 października, 2022
Paliwo E10 – zalety i wady
Paliwo E10 – zalety i wady
10 stycznia, 2024
Pokaż wszystkie

Oznaczenia opon – wszystko co musisz wiedzieć

Oznaczenia opon - wszystko co musisz wiedzieć

Powierzchnia opony to miejsce, na którym producenci umieszczają wiele istotnych informacji. Czasem są to symbole, innym razem skróty nazw. Jak się w tym połapać? Przeczytaj poradnik i sprawdź, co mówią konkretne oznaczenia opon samochodowych.

Oznaczenia opon – po co się je stosuje?

Na powierzchni opon znajduje się nie tylko bieżnik. Producenci umieszczają również wiele ważnych informacji pod postacią skrótów czy symboli. Pomagają one w ujednoliceniu danych na temat ogumienia, wprowadzając ład i porządek do warsztatów, sklepów z oponami, ale i w świadomości klientów indywidualnych. Oznaczenia opon pozwalają bowiem na dobranie odpowiedniego modelu opon do wymagań pojazdu, jak i indywidualnych potrzeb użytkowania. Każda opona samochodowa posiada na swojej powierzchni wiele wszelkiego rodzaju oznaczeń, napisów, zaleceń, symboli i instrukcji. Trzeba je jednak umieć właściwie odczytywać, by wiedzieć czego dotyczą i co oznaczają. W tym artykule przybliżamy najważniejsze informacje na ich temat!

Jakie informacje umieszczone są na oponach?

Chcąc wyczytać, czy dana opona nadaje się do danego typu pojazdu, w jaki sposób należy ją założyć oraz według jakich zasad eksploatować. Zapisy na oponie informują także o pochodzeniu opony, dacie produkcji czy innych parametrach, które mają znaczenie dla jej optymalnego użytkowania.

Producent

Najczęściej przyglądając się oponom pierwsze co nam się rzuci w oczy, to nazwa lub logo producenta. Pełni funkcję estetyczną i wizerunkową. Wielu klientów priorytetowo traktuje kwestię marki opon i jest to więc ważny zabieg marketingowy.

Rozmiar

Dużo ważniejszą role odgrywa informacja o rozmiarze. To podstawa właściwego dopasowania ogumienia do pojazdu. Rozmiar opony oznacza się ciągiem liter i cyfr, który w Unii Europejskiej ma znormalizowaną, czyli jednolitą formę.

Na przykład rozmiar 205/55 R18 możemy rozszyfrować następująco:

  • 205 oznacza szerokość opony, wyrażoną w milimetrach;
  • 55 – opisuje profil opony, czyli wysokość ściany bocznej, mierzoną od zewnętrznej krawędzi felgi do bieżnika (wartość wyrażana jest procentach);
  • R18 – czyli rozmiar felgi, do której dopasowana jest opona, co oznacza, że opona z podanego przykładu będzie pasowała do felgi o średnicy 18 cali.

Indeks nośności

Informacja o indeksie nośności znajduje się bezpośrednio po średnicy felgi. Parametr ten definiuje maksymalne obciążenie, jakie jest w stanie znieść opona w trakcie jazdy z maksymalną, przewidzianą dla niej prędkością. Co istotne, suma nośności wszystkich opon w aucie powinna być wyższa niż DMC (dopuszczalna masa całkowita) pojazdu z pełnym obciążeniem. Informację o DMC znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym auta w pozycji F1.

Indeks prędkości

Kolejne oznaczenie za indeksem nośności to właśnie indeks prędkości. Litera ta mówi nam, z jaką prędkością maksymalną można poruszać się na danych oponach. Wartość jest wyznaczana w trakcie specjalnych testów laboratoryjnych i symulacji – prędkość zwiększa się co 10 minut o 10 km/h, kontrolując zachowanie opony, aż do uzyskania pożądanej wartości.

DOT

DOT opony mówi nam o dacie produkcji, a zarazem jest on homologacją bezpieczeństwa, zgodną ze standardami ustanowionymi przez amerykański departament transportu. Składa się z ciągu znaków (maksymalnie 12), które tworzą numer seryjny/identyfikacyjny opony. Pierwsze dwa znaki w kodzie DOT określają, z jakiej fabryki pochodzi ogumienie – np. B5, oznacza to, że opona pochodzi z fabryki Michelin w Olsztynie. Dwa następne znaki określają rozmiar opony (kod rozmiaru). W środku mogą znajdować się dodatkowe cyfry, oznaczające kod producenta. Cztery ostatnie to data produkcji (dwie pierwsze określają tydzień danego roku, a dwie kolejne rok). Co ważne – komplet opon nie musi pochodzić z tej samej partii, co oznacza, że może być różna data produkcji i nie ma to wpływu na jakość, bezpieczeństwo czy komfort eksploatacji.

Homologacja

Oznaczenie E to wskazówka, że opona została dopuszczona do użytku na terenie Europy (od skrótu ECE – Economic Commision of Europe). Za litera E znajduje się cyfra, która określa kraj, w którym udzielono homologacji. Jeśli ogumienie przeszło także test limitów hałasu mijania, może tu też znaleźć się litera S (z ang. Sound).

Oznaczenia M+S i 3PMSF

3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake) jest symbolem alpejskim, czyli oficjalnym oznaczeniem opon zimowych. Ma formę trzech szczytów górskich i płatka śniegu, co w praktyce oznacza, że dana opona przeszła testy zgodne z dyrektywą UE, potwierdzającą jej skuteczność w warunkach zimowych. M+S (Mud and Snow) to natomiast informacja o tym, że bieżnik opony ma wzór przystosowany do pracy na błocie i śniegu.

Rant ochronny

Jeśli opona jest wyposażona w rant ochronny, mający ograniczyć możliwość kontaktu felgi np. z krawężnikiem, to znajdzie się na niej odpowiednie oznaczenie. Producenci stosują różne informacje – np. RFP (Goodyear) – Rim Fringe Protector FP albo MFS (Dunlop) – Maximum Flange Shield.

Opasanie/konstrukcja

Oznaczenie rozmiaru zawiera również informację o rodzaju konstrukcji opony:

  • „R” – opona radialna;
  • „–” – opona diagonalna
  • TL (Tubeless Tyre) – opona bezdętkowa;
  • TT (Tubed Type Tyre) – opona dętkowa.

Ciśnienie

Parametr MAX INFLATION mówi nam o tym, jakie maksymalne ciśnienie jest w stanie wytrzymać dana opona. Wyrażany jest on w kilopaskalach (kPa) oraz funtach na cal kwadratowy (Psi).

Oznaczenia dot. montażu

  • ROTATION – oznaczenie opon kierunkowych, z którego za pomocą strzałki dowiadujemy się, jaki jest prawidłowy kierunek toczenia.
  • INSIDE, OUTSIDE – oznaczenie opon asymetrycznych, z którego dowiadujemy się, które strona montażu jest wewnętrzna, a która zewnętrzna.

Wzmocnienia

Do pracy pod większym obciążeniem zalecane są opony wzmocnione, które posiadają wyższy indeks nośności i są wykonane z mocniejszych materiałów. Na przykład oznaczenia:

  • RF, REF, RFD, REINF mówią o tym, że opony będą odpowiednie do małych pojazdów dostawczych;
  • XL, EXL, EL mówią o tym, że opony będą odpowiednie do mocnych samochodów, z dużą pojemnością silnika i wysokim momentem obrotowym;
  • C mówią o tym, że opony są przeznaczone do większych samochodów dostawczych.

Run Flat

Oznaczenie informuje o możliwości kontynuowania jazdy nawet po całkowitej utracie ciśnienia. Osiągi zależą od marki, jednak zwykle jest to nie więcej niż 80 kilometrów z prędkością nieprzekraczającą 80 km/h. Różne są symbole u różnych producentów – np. w Michelin to ZP, w Bridgestone RFT, a w Goodyear EMT.

Homologacje marek samochodowych

Niektóre opony otrzymują homologację od producentów samochodów. Ma to znaczenie szczególnie w przypadku aut sportowych o dużej mocy, co przekłada się na prawidłową pracę układu napędowego pojazdu. Symbole są różne – np. gwiazdka oznacza homologację od BMW, AO od Audi, F od Ferrari, FI od Fiata, HO od Hondy, a SK od Skody.

Wskaźnik zużycia

TWI (Tread Wear Indicator) – jest to oznaczenie znajdujące się na mostku pomiędzy klockami bieżnika, które może być też wyrażone poprzez symbol trójkąta. Gdy powierzchnia opony będzie zużyta na tyle, że nawierzchnia dosięgnie wskaźnika, czas na niezwłoczną wymianę ogumienia, ponieważ osiągnęło ono ustawowo wymaganą, minimalną głębokość bieżnika, czyli 1,6 mm.

Możesz to uczynić korzystając z usługi wulkanizacji 24h. Wystarczy zadzwonić pod numer:570823583 lub 508 738 707.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
Pomoc Drogowa Katowice
Jana III Sobieskiego 27
Katowice, Polska 40-082

+48 508738707 kontakt@e-laweta.com.pl