Czeka Cię wymiana opon w samochodzie? A może planujesz zakup nowego kompletu? Pamiętaj, by podczas ich wyboru rozpatrzyć dokładnie kilka istotnych parametrów. Jednym z ważniejszych, a jednocześnie często pomijanych, jest indeks prędkości opon. Co to jest, gdzie go znaleźć i jak należy go odczytywać? O tym dowiesz się z poniższego artykułu.
Co to jest indeks prędkości i gdzie go znaleźć? Indeks prędkości ogumienia to parametr określający graniczną wytrzymałość opony, a tym samym maksymalną prędkość, z jaką można się na niej poruszać. Wartość ta wyznaczana jest z uwzględnieniem maksymalnego obciążenia (indeks nośności), na podstawie testów laboratoryjnych. Przekroczenie indeksu prędkości lub niewłaściwy jego dobór niesie ze sobą ogromne ryzyko – może bowiem skutkować wystrzałem opony i utratą kontroli nad pojazdem.
Gdzie znaleźć indeks prędkości? Indeks ten zawsze zlokalizowany jest na jej boku, tuż obok oznaczenia informującego o jej rozmiarze. Dla przykładu, w modelu opisanym przez symbole 225/55 R16 95W, o granicznej prędkości informuje wartość 95W, gdzie R16 dotyczy rozmiaru, natomiast 95W – prędkości i nośności opony.
Jak odczytywać indeksy prędkości opon? Oznaczenia te zapisywane są na oponach przy pomocy liter, którym odpowiadają jasno sprecyzowane graniczne prędkości. Są one dedykowane konkretnym typom pojazdów. Przykładowo, najpopularniejszymi oznaczeniami w przypadku samochodów osobowych są litery: T – 190 km/h, H – 210 km/h, V – 240 km, W – 270 km/h, Y – 300 km/h.
Jak odczytywać indeksy prędkości opon zalecanych do posiadanego modelu samochodu? Wiedzę na temat tego, jaki indeks prędkości wybrać do auta zaczerpnąć można z kilku miejsc. Pewnym źródłem informacji jest fachowy serwis wymiany opon – np. wulkanizacja Katowice.
Dedykowany indeks prędkości możesz również sprawdzić na własną rękę – w instrukcji obsługi pojazdu załączonej przez jego producenta, tabliczce znamionowej czy naklejkach zlokalizowanych w kluczowych miejscach w pojeździe. W razie ewentualnych problemów z dopasowaniem indeksu nie ryzykuj i zdaj się na specjalistów. Na Śląsku możesz to zrobić na przykład w popularnym warsztacie wulkanizacja Tarnowskie Góry.
Czy można zamontować opony z wyższym lub niższym indeksem prędkości? Jeśli mowa o oponach letnich, takie działania są absolutnie niedozwolone. Wszelkie odstępstwa – powyżej lub poniżej wyznaczonych norm – mogą bowiem skończyć się nagłym ich pęknięciem.
Nieco inaczej sprawa ma się w przypadku zimowek. Montując ten rodzaj ogumienia można się bowiem zdecydować na modele z niższą niż zalecana wartością, z zastrzeżeniem, iż nie przekroczy ona 160 km/h. Niewątpliwym atutem takiego rozwiązania jest niższa cena. Jak jednak podkreślają fachowcy z serwisu wulkanizacja Chorzów, należy się również liczyć z innymi następstwami, tj. dłuższą drogą hamowania, krótszą żywotnością czy odmienną specyfiką prowadzenia.
Montaż opon o wyższym indeksie prędkości sprawdzi się w niektórych sytuacjach. Zapewnia lepsze i bardziej precyzyjne prowadzenie, ułatwia pokonywanie zakrętów czy jazdę pod wiatr. Wiąże się jednak z wyższym spalaniem.
Jak zamontować oponę z wyższym lub niższym indeksem prędkości? Przede wszystkim należy pamiętać o istotnej zasadzie, mówiącej o konieczności założenia opon o tym samym indeksie na jednej osi. Oprócz tego należy zwrócić uwagę na szereg innych kwestii -właściwe dopasowanie felgi oraz pozostałych parametrów opony ogumienia do pojazdu, ich kondycję czy kierunek założenia.
To tylko niektóre elementy, które liczą się podczas montażu. Jak widać wyraźnie nie jest to proste, dlatego warto powierzyć ogumienie swojego pojazdu specjalistom. Na Śląsku można to zrobić na przykład w warsztacie wulkanizacja Będzin – jednym z chętniej odwiedzanych miejsc przez lokalnych i przyjezdnych kierowców.