Nagła awaria pojazdu to zmora każdego kierowcy. Czasem jest niewielka i interwencję u mechanika można odwlec w czasie, a czasem jest na tyle poważna, że podróż trzeba przerwać tu i teraz, a autem nie da się kontynuować podróży. Wówczas niezbędne bywa wezwanie lawety albo holowanie. Sprawdź, co musisz wiedzieć, kiedy zdecydujesz się na drugą opcję.
Kiedy na środku drogi pojazd odmówi posłuszeństwa z bliżej nieokreślonej przyczyny, musisz mieć plan B – zarówno, gdy przydarzy się to Tobie, jak i komuś bliskiemu albo znajomemu. W tym artykule podpowiadamy jak w zgodzie z prawem odholować auto na najbliższy parking, do serwisu albo pod dom, by możliwe było zdiagnozowanie przyczyny awarii.
NACIŚNIJ, BY ZADZWONIĆ TEL. 508 738 707
1. Holowanie – co to jest?
2. Kiedy można holować samochód?
3. Kiedy holowanie jest zabronione?
4. Co grozi za holowanie na autostradzie?
Holowanie pojazdu zostało szczegółowo opisane w Kodeksie Drogowym, w rozdziale 3. Ruch pojazdów, art. 31. Przepisy prawa obowiązują kierowcę holującego i to na nim spoczywa odpowiedzialność za całą procedurę. Wszystko powinno odbyć się zgodnie z prawem, aby nie narazić siebie ani innych uczestników ruchu drogowego na jakiekolwiek zagrożenia.
Rozpocząć należy od odpowiedniego wyposażenia, bez którego holowanie nie jest możliwe. Mowa o linie, która powinna prezentować odpowiednie parametry. Dla samochodów osobowych wystarczająca jest syntetyczna odmiana o długości 4–6 m. Nie zawsze można jednak holować auto za pomocą elastycznej linki (np. gdy sprawny jest tylko jeden układ hamulcowy), a wtedy konieczne jest wykorzystanie tzw. sztywnego połączenia
NACIŚNIJ, BY ZADZWONIĆ TEL. 508 738 707
Drugim niezbędnym elementem jest trójkąt ostrzegawczy, który każdy pojazd powinien mieć na stanie. Warto mieć również kable rozruchowe, które mogą się przydać w sytuacji, gdy rozładuje się akumulator i trzeba będzie go doładować, aby włączyły się światła pozycyjne oraz kierunkowskazy. Pamiętaj jednak, że w czasie holowania nie należy włączać świateł awaryjnych. Ponadto połączenie holownicze trzeba oznakować taśmą z pasami białymi i czerwonymi albo przywiązać do niego jaskrawą chorągiewkę. Jeśli nie jesteś do końca przekonany o holowaniu, pamiętaj, że pomoc drogowa Katowice zawsze może Ci pomóc.
Samochód, który poddany jest holowaniu musi spełniać określone warunki – mieć sprawny układ kierowniczy i hamulcowy (w przypadku połączenia sztywnego sprawny musi być minimum jeden obwód hamulcowy). Pojazdy sprzężone holem zobowiązane są do stosowania odrębnych wytycznych prędkości – nie mogą przekraczać 60 km/h poza terenem zabudowanym oraz 30 km/h w terenie zabudowanym. Generalnie sztuka holownicza polega na tym, że jazda powinna być płynna i łagodna. Trzeba pamiętać, że linka nie lubi szarpnięć, a hamowanie wymaga szczególnej wrażliwości. Warto chwilę przed wykonaniem tego manewru ostrzec delikatnie kierowcę holowanego poprzez muśnięcie pedała hamulcowego, aby ten wcześniej rozpoczął proces (pozwoli to uniknąć szarpnięć i ewentualnej kolizji).
NACIŚNIJ, BY ZADZWONIĆ TEL. 508 738 707
Zabronione jest holowanie pojazdów z niesprawnym układem kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach. Tym samym nie wolno holować pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony. Zgodnie z kodeksem drogowym zabronione jest holowanie więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego, a także holowanie pojazdem z przyczepą (naczepą). Ponadto w przypadku holowania pojazdu w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać masy całkowitej pojazdu holującego.
Kategorycznie zabrania się również holowania na autostradzie. Upoważnione do tej czynności są wyłącznie specjalne holowniki, które również mogą to robić jedynie do najbliższego parkingu albo zjazdu z autostrady. Za złamanie tego zakazu możemy otrzymać mandat w wysokości 200 zł. Jeśli więc niemożliwe będzie kontynuowanie podróży, samochód powinien znaleźć się na pasie awaryjnym. Wówczas najlepszym rozwiązaniem jest wezwanie pomocy drogowej albo obsługi autostrady.
NACIŚNIJ, BY ZADZWONIĆ TEL. 508 738 707
Pozostawiając auto na pasie awaryjnym trzeba pamiętać o włączeniu świateł awaryjnych oraz umieszczeniu trójkąta ostrzegawczego. Właściciel popsutego na autostradzie pojazdu powinien pozostać za barierkami autostrady do czasu, aż pojawi się pomoc drogowa czy wulkanizacja – w zależności od potrzeb. Holowanie, choć z pozoru wydaje się proste, wymaga od kierowcy niemałych umiejętności. Czasem w takiej sytuacji lepiej zdać się na specjalistów, którzy mają odpowiednie umiejętności oraz doświadczenie.