Które części należą do tych najbardziej psujących się we wszystkich samochodach? Co, w poszczególnych markach, dostępnych na polskim rynku, najczęściej zmusza nas do wizyty u mechanika? A w końcu, za jakie awarie zapłacimy najwięcej, a jakie samochody uznano za najmniej awaryjne w 2016 roku?
1. Najczęstsze problemy z samochodem – zobacz listę
2. Typowe usterki charakterystyczne dla aut dostępnych na polskim rynku
3. Bezawaryjne samochody roku 2016
Wśród najpopularniejszych awarii w samochodzie spotkamy na pewno zerwany pasek rozrządu. Pasek powinien być wymieniany co 250 tys. km. Zdarza się, że zerwanie następuje wcześniej, prowadząc do poważnego zniszczenia silnika. Koszt naprawy, z którym należy się liczyć, wynosi od dwóch do kilkunastu tysięcy złotych. Aby uniknąć takiego wydatku, przestrzegajmy zaleceń dotyczących wymiany rozrządu w poszczególnych modelach aut. Nabywając używany samochód, warto pasek zębaty wymienić zaraz po zakupie. Przeczytajcie kilka porad przygotowanych przez Pomoc Drogową z Katowic i okolic.
Zmorą kierowców Diesli jest tzw. „dwumas”, tj. dwumasowe koło zamachowe. Chroni ono skrzynię biegów przed uszkodzeniem i reguluje dynamikę samochodu. Tym, co się psuje, jest tłumik drgań, który czasem „pada” po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów. Awarię poznamy po charakterystycznym stukocie podczas rozruchu, drganiach i hałasie podczas zmiany biegów. Naprawa dwumasowe koła zamachowego to koszt od rzędu 1500 – 6 tys. złotych, do którego doliczyć trzeba wymianę sprzęgła oraz robociznę. Aby uniknąc takiego wydatku, warto powstrzymać się od ostrego ruszania i delikatnie zmieniać biegi.
Trzecim, najczęściem spotykanym problemem są awarie wtryskiwaczy. Czasem naprawa tych podzespołów w silnikach bywa wręcz niemożliwa a wymiana bardzo kosztowna. Te sterowane elektromagnetycznie nie są skomplikowane w naprawie. Za komplet nowych wtryskiwaczy zapłacimy od 200zł do 3 tys. zł. Z kolei, te sterowane piezoelektrycznie to koszt nawet 20 tys. zł. Objawy zużytych wtryskiwaczy to zwykle: utrudniony rozruch, czarne dymienie oraz samoczynne gaśnięcie silnika.
Telefon Pomoc Drogowa Katowice 508 738 707
Niemal wszystkie produkowane obecnie jednostki wysokoprężne i benzynowe wyposażone są w turbosprężarkę. Pozwala ona uzyskać większą moc, pod warunkiem, że zapewnimy turbosprężarce odpowiednie smarowanie. Objawy zużycia tej części, to wysoki pobór oleju, niebieski dym, spadek mocy silnika. Regeneracja problematycznej turbosprężarki to wydatek rzędu 600 – 2 tys. zł. W ramach zapobiegania uszkodzeniom, trzeba pamiętać o stałym dopływie wysokiej jakości oleju i regularnej wymianie filtrów powietrza.
Popularnym problemem samochodowym są też awarie zamka centralnego. Aby uniknąc kłopotu, od czasu do czasu otworajmy samochód za pomocą kluczyka, a nie pilota. Przynajmniej raz w roku warto presmarować zamki samochodowe smarem do zamków.
Każdy z producentów aut próbuje przekonac potencjanego klienta, że to pojazdy jego marki sa niezawodne. To właśnie niezawodność jest tą cechą samochodu, która przeważa przy nabywaniu auta. Paradoksalnie, to nierzadko nowe egzemplarze, w tym nawet najnowocześniejsze modele znanych marek potrafią zawieść użytkownika i przysporzyć mu nielada wydatków przy naprawach.
Dzieje się tak na skutek dwóch „grzeszków”, popełnianych jeszcze na liniach produkcyjnych: pierwszy to bez wątpienia oszczędność w stosowanych materiałach, a drugi, to nadmierny pośpiech przy wdrażaniu nowych technologii. I w ten sposób, klasycznymi usterkami dla aut Volkswagena są: wadliwe oprogramowanie sterowników silników, problemy z wtryskiwaczami paliwa, awarie czujnika stopu, czy zatkane odpływy wody.
Z kolei, w Audi szwankują napinacze łańcucha rozrządu, przednie zawieszenie, jak też oprogramowanie kontrolujące pracę dwusprzęgłowych przekładni DSG. Hondę nierzadko atakuje rdza, problemów dostarczają również skrzynie biegów, łożyska, amortyzatory oraz przepalające się żarówki.
Telefon Pomoc Drogowa Katowice 508 738 707
Także na nabywców Mercedesa mogą czekać przykre niespodzianki: korozja, awarie wspomagania kierownicy, a na dokładkę rozładowane akumulatory. O awaryjności Alfa Romeo krąży wiele niewybrednych dowcipów. Właściciele samochodów tej marki, na pewno spotkają się u mechanika, naprawiając nietrwałe zawieszenie, „wariującą” elektronikę, psujący się układ kierowniczy lub rozwiązując problem wycieku oleju. W Citroenie spotkamy często nietrwałe uszczelki drzwi, awarie turbosprężarek i usterki zawieszenia.
Fiat może przyprawić nas o wzrost ciśnienia i spadek gotówki w portfelu za sprawą szwankujących przepustnic, znacznego zużycia oleju, awarii wspomagania kierownicy i układu elektrycznego. Przesidając się na Skodę, trzeba pamiętać, że w tych autach występują problemy z rozciągającymi się łańcuchami rozrządu, głośna praca wentylatora, czy kłopoty z regulacją temperatury.
Paru skaz można też dopatrzeć się w Oplu. Tutaj dochodzi do zablokowania układu hamulcowego, awarii pompy wtryskowej oraz zapchania filtrów w czasie jazdy po mieście. Zakup Forda może skończyć się szybką awarią pomp wspomagania kierownicy, zepsuciem się centralnego zamka i alarmu. Zaś radość z nabycia Renault przerwać może przedwczesne zużycie koła zmiennych faz rozrządu, awarie systemu kontroli ciśnienia w oponach, przecieki do wnętrza pojazdu z klimatyzacji, lub uszkodzenie czujników parkowania.
Na niezawodności traci także Toyota, gdy kierowca zapłaci za naprawę uszkodzonej skrzyni biegów, nieszczelnej pompy wody, czy czujników ABS-u. Przykrą niespodziankę w Seacie może sprawić niska jakość wykonania kokpitu, nietrwałe żarówki i awarie elektrycznych zamków. Także kierowcy BMW nie są wolni od wizytw zakładach naprawczych. Zjawiają się tam z powodu podatnej na uszkodzenia turbosprężarki, błędów oprogramowania sterowników, czy niedługą żywotność akumulatorów.
Powyżej przestawiliśmy pięć typowych usterek, których lepiej nie ignorować i nie zwlekać ich z naprawą. Jeśli jednak dopiero stoimy przed wyborem samochodu lub rozważamy jego wymianę, polecamy spojrzeć na coroczny „Raport Jakości Auto Świata”, który za cel stawia sobie niezmiennie ocenę jakości i trwałości samochodów, jeżdzących po naszych polskich drogach. Wśród laureatów znalazły się takie marki, jak: 1. Honda, 2. Mazda oraz na 3 miejscu: Kia, Hyundai i Toyota. Może warto rozważyć jeden z modeli zwycięskich marek przy zakupie nowego pojazdu?