Umowa kupna sprzedaży - co powinna zawierać
Umowa kupna sprzedaży samochodu
Grudzień 26, 2017
Najbardziej awaryjne samochody
Najbardziej awaryjne samochody w 2017 – sprawdź raport TUV
Styczeń 19, 2018
Pokaż wszystkie

Jak zezłomować i wyrejestrować samochód?

Jak zezłomować i wyrejestrować samochód?

Wskutek wielu czynników, pomimo dotychczasowego dobrego stanu technicznego, Twój samochód może nie nadawać się do dalszej jazdy. Jeśli nastąpiło to w wyniku takich zdarzeń , jak: kradzież, kasacja auta, wywiezienie za granicę, przekazanie samochodu do demontażu, czy trwała i zupełna utrata posiadania, konieczne będzie wyrejestrowanie samochodu.

Zanim jednak przejdziesz do tego kroku, upewnij się, czy dopełniłeś wszelkich formalności, by nie płacić dalszych składek OC i uniknąć możliwych problemów. W niniejszym artykule Pomoc drogowa Katowice podpowiada, jak właściwie wyrejestrować i zezłomować samochód.

1. Jak zezłomować samochód?
2. Jakie dokumenty potrzebne są do wyrejestrowania pojazdu
3. Inne potrzebne dokumenty do wyrejestrowania pojazdu

Jak zezłomować samochód?

By przekazać samochód do stacji demontażu, należy wcześniej skontaktować się z nią telefonicznie, by omówić sposób dostarczenia pojazdu. Część z nich bowiem zapewnia bezpłatny odbiór wraku własnym samochodem, z kolei do niektórych musimy dostarczyć go sami. Przed wyborem stacji, warto sprawdzić, czy działa ona legalnie, czyli czy posiada zezwolenie marszałka województwa.

Podczas konsultacji telefonicznej ustalisz również koszty operacji złomowania. Warto wiedzieć, że gdy masa złomowanego pojazdu jest niższa niż 90% masy początkowej, będziemy musieli dopłacić do 10 zł za każdy brakujący kilogram. Oddając samochód do kasacji, trzeba przedłożyć takie dokumenty jak: dowód rejestracyjny (w przypadku jego braku można przynieść zaświadczenie wydane przez wydział komunikacyjny), a jeśli auto nie zostało na nas przerejestrowane, trzeba również dostarczyć umowę kupna-sprzedaży.

Po zezłomowaniu pojazdu jako jego właściciel otrzymasz zaświadczenie o demontażu, unieważnienie dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu oraz tablic rejestracyjnych. Gdy już dostaniesz te papiery do ręki, masz 30 dni, by wyrejestrować pojazd w wydziale komunikacyjnym. Jeśli składka OC była opłacona z góry za cały rok, otrzymasz zwrot z ubezpieczenia za okres od dnia zezłomowania pojazdu do końca obowiązywania polisy.

Jakie dokumenty potrzebne są do wyrejestrowania pojazdu

W celu wyrejestrowania pojazdu musimy udać się do wydziału komunikacji, w którym nasz samochód został zarejestrowany. Nie wystarczy jednak okazanie dowodu potwierdzającego naszą tożsamość. Oprócz niego trzeba zabrać ze sobą takie dokumenty jak: dowód rejestracyjny, karta pojazdu, tablice rejestracyjne oraz dokument potwierdzający zawarcie umowy OC lub dowód opłacenia składki ubezpieczenia.

Jeśli nasz pojazd zarejestrowany jest na osobę prowadząca działalność gospodarczą, potrzebne będzie również zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. W przypadku, gdy właścicielem samochodu jest osoba prawna, należy dostarczyć wypis z Krajowego Rejestru Sądowego. Po przygotowaniu odpowiednich dokumentów wypełniamy wniosek o wyrejestrowanie pojazdu, który zostanie rozpatrzony w trybie natychmiastowym.

Gdyby jednak urzędnik go odrzucił, wówczas mamy 14 dni na odwołanie się od tej decyzji. Przy wyrejestrowaniu auta należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 10 zł. Jeśli nie możemy osobiście złożyć wniosku i dostarczyć wymaganych dokumentów, może to za nas zrobić pełnomocnik, jednakże wiąże się to z dodatkową opłatą w wysokości 17 zł. Można jej jednak uniknąć, jeśli do załatwienia tej sprawy wyznaczymy kogoś z najbliższej rodziny.

Inne potrzebne dokumenty do wyrejestrowania pojazdu

W szczególnych wypadkach do wyrejestrowania pojazdu potrzebne będą dodatkowe dokumenty. Jeśli samochód został skradziony, oprócz tych wyżej wymienionych trzeba jeszcze dostarczyć oświadczenie złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składane fałszywych zeznań oraz zaświadczenie z policji potwierdzające zgłoszenie kradzieży pojazdu. W sytuacji wywiezienia pojazdu za granicę urząd będzie domagał się dokumentu potwierdzającego zbycie pojazdu za granicą.

Zamiennie można dostarczyć kopię dokumentu potwierdzającego zarejestrowanie pojazdu poza granicami kraju (przetłumaczoną na język polski). Jeśli nasz pojazd ma zostać zezłomowany, w wydziale komunikacyjnym trzeba przedłożyć zaświadczenie o przekazanie pojazdu posiadającego nr VIN do stacji demontażu pojazdów wskazanej przez wojewodę.

[Głosów:0    Średnia:0/5]
Pomoc Drogowa Katowice
Jana III Sobieskiego 27
Katowice, Polska 40-082

+48 508738707 kontakt@e-laweta.com.pl